נעמי שמר 12, יבנה. בתיאום מראש בלבד

חמשת הדינים באסלאם

مرحبا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

מַרְחַבַּא וִ(אל)סַّלַאמֻ עַלַיְכֻּם וּרַחְמַתֻ אללַّהִ וּבַּרַכַּאתֹה

שלום לכולם, השלום עליכם ורחמי האל וברכתו

بسم الله الرحمن الرحيم ?

בִּסְמִאללַّהִ (אל)רַّחְמַן (אל)רַّחִים

בשם האל הרחמן והרחום

היום אני רוצה לדבר איתכם קצת על דת האסלאם, יש דברים נורא ברורים באסלאם ועם זאת, לפעמים אם נכנסים לעמוק של דברים מגלים שגם הדברים הברורים מעט יותר מורכבים.

למה אני מתכוון?

נתחיל בזה שהאסלאם, בדומה ליהדות היא דת הלכה. דת אשר הולכת לפי חוקי ה شريعة (שַרִיעַה) – מה שקבע האלוהים לעבדיו לפי האמונות והחוקים. וכדת הלכתית היא מקיפה את כלל ענייני החיים של המאמין. לכל דבר בחיים, לכל אספקט ועניין יש להלכה מה לומר לגביו.

אז ככה, כולם יודעים למשל מה זה  حرام (חַרַאם) – אסור בתכלית האיסור מבחינה הלכתית. אבל האם ידעתם שיש עוד דרגות של איסורים ומותרות באסלאם?

אפשר לתאר זאת על גבי מעין ציר שכזה, הכולל את חמשת הדרגות של המותר והאסור באסלאם. קוראים לו ألأحكام الخمسة (אֵלְאַחְכַּאם (א)לְחַ’מְסֵה) – בתרגום לעברית- חמשת החוקים

בקצה הימיני ביותר של הציר נמצא ה واجب (וַאגֵ’בּ) או בשמו הנוסף ה فرض (פַרְצ’)*  – החובה.

*שימו לב, האות צ’ (ض) נהגית כ-דלת עמוקה עם תוספת תהודה מעומק חלל הפה.

החובה, הוא הציווי המצווה על המאמינים. והם חייבים לעשות אותו. אין מצב, לא קיים מצב שלא יעשו את הציווי המצווה בחובה. מי שיעשה אותן ירוויח ומי שלא יעשה אותן יענש! מהן מצוות החובה? למשל: צום הרמאצ’ן, כיבוד ההורים, חמשת מצוות היסוד של האסלאם (העדות, התפילה, הצדקה, הצום והחג’) ועוד.

מיד אחר כך על הסרגל אנחנו פוגשים את ה مستحبّ (מֻסְתַחֵבּّ) או בשמו הנוסף ה مندوب (מַנְדוּבּ) – וגם ה مسنون (מַסְנוּן) – הרצוי.  (המוסלמים לעיתים מכנים אותו גם כ سنة (סֻנַה) – הדרך ה”רצויה” של הנביא.

הרצוי, הוא מה שהשריעה מבקשת מהמאמין לעשות, אך הוא אינו חייב לעשות זאת. למעשה אם יעשה זאת ירוויח, ואם לא יעשה זאת – לא קרה כלום. אין עונש. מהן מצוות הרצוי? למשל: הקימה בלילה, צום שני וחמישי, צום שלושה ימים בכל חודש, צדקה לעניים ועוד.

באמצע הציר שלנו אנחנו יכולים לראות את ה مباح (מֻבַּאח) או בשמו הנסוף ה حلال (חַלַאל) – המותר.

המותר הוא בעצם כל מה שמותר בעיני השריעה. החוקים אינם מבקשים מהמאמין לעשות אותם וגם לא מבקשים שלא לעשות אותם. המאמין לא ירוויח מעשייתם אך גם לא ייענש מעשייתם. בעצם השריעה לגמרי נייטרלית לגביהם. מהו המותר? הנה כמה דוגמאות: שתיית משקאות מותרים (לא אלכוהול), אכילת המאכלים המותרים (לא חזיר), מסחר ונסיעות.

לקראת צידו השמאלי של הציר יש את ה مكروه (מַכְּרוֹה) – השנוא.

השנוא הוא בעצם כל מה ששנוא בעיניי השריעה ובעיניו של אללה. השריעה אינה אוסרת על המאמין לעשות אותם והיא אינה מענישה אם המאמין אכן יעשה אותם, אך היא אומרת למאמין שעדיף שלא לעשות אותם. למשל, ישנו חד’ית שאומר שהדבר השנוא ביותר על אללה הוא הגירושים, מכאן שגירושים באסלאם מותרים, אך לא רצוי להגיע לכדי כך על פי השריעה. דברים נוספים המיוחסים לשנוא באסלאם הם יתר שינה, הגשה או לקיחה של דבר מה בשימוש היד השמאלית (שמשמשת להגיינה בחברה המוסלמית), התעכבות בכל הנוגע לדיני טוהרה וטומאה וכניסה לעניינים שאינם נוגעים לו.

בקצה השמאלי ביותר של הציר יש את ה حرام (חַרַאם) או בשמו הנוסף ה محرم (מֻחַרַם) וגם ה ممنوع (מַמְנוּע) או ה محظور (מַחְט’וּר) – האסור.

האסור הוא כל מה שאסור בתכלית האיסור. השריעה אוסרת על עשייתו בכל לשון ומי שיעשה אותם צפוי לעונש מאת האלוהים. למשל: אכילת החזיר, שתיית אלכוהול, קעקועים, נסיעה לארצות הכופרים (למטרות טיול והנאה), הניאוף והזנות ועוד ועוד.

אלו הם חמשת החוקים או אם תרצו, דרגות האיסור והמותר באסלאם.

אם למדתם, החכמתם ונהניתם – תנו לייק, תגובה ושיתוף!

הנה לינק לסרטון קצר בשפה הערבית המצרית שמסביר את חמשת הדינים בערבית:

תגובה אחת

  1. מעניין מאד.
    שאלה: האם יש משהו מקביל לזה ביהדות?
    שאלה נוספת: עד כמה מצייתים לשריעה בימינו?
    מה אומרת השריעה על נקמת דם?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן